دانشجویان پس از موفقیت در گذراندن دوره قادر خواهند بود:
- مدل های مختلف برنامه نویسی شامل Spaghetti, Structured, Modular & Object Oriented Prg را شناسایی کرده و ساختارهای هر مدل را بررسی نماید.
- الگوریتم و فلوچارت مدل های برنامه نویسی را پیاده سازی نماید.
- مدل OOP را شناسایی نموده و آشنایی عمومی با محیط های Visual پیدا می کند.
- آمادگی لازم جهت شرکت در دوره های تخصصی برنامه نویسی را خواهد داشت.
به طور کلی دانشجو پس از گذراندن دوره قادر خواهند بود، تمامی دیدگاه ها و آینده شغلی خود را در رشته IT و در فیلد Programming مورد ارزیابی قرار دهد و آمادگی لازم را جهت شروع دوره های تخصصی برنامه نویسی و کسب مدرک بین المللی شرکت های معتبری چون Sun, Microsoft, …. بدست آورد.
هدف : تربیت افراد علاقه مند به برنامه نویسی، جهت شروع دوره های تخصصی زبانهای برنامه نویسی و ایجاد دیدگاه های مناسب جهت مدل سازی الگوریتم های مختلف با دید Object Oriented Programming
آشنایی مقدماتی با کامپیوتر و windows
Chapter 1:
Dot Net Framework
- CLR
Common Language Runtime یک زبان میانی است بین برنامه نویسان و سیستم عامل که محیطی یک دست را برای ساخت همه نوع برنامه با دات نت ایجاد میکند.
- FCL
Function Control Language نحوه صداکردن ، مقداردهی مقادیر و انواع روابطی که می تواند بین توابع سی شارپ برقرار شود که شامل سطوح دسترسی نیز می باشد.
- GC
موتور پاک کننده حافظه رم که دانستن رویه کاری آن دلیل سرعت و استحکام کدنویسی سی شارپ را روشن می کند.
- Security engine
برقراری امنیت داده و کنترلهای security از پایه ای ترین سطح در سی شارپ شروع می شود و تا مراحل حفاظت از شبکه و بانک اطلاعاتی پیش می رود.
#C
- Object Oriented Programming
- Encapsulation کپسوله سازی کلاس ها
- Inheritance وراثت
- Information Hiding and access levels کنترل سطح دسترسی
- Security in basic code امنیت در کد
- Accessors and properties متغیرهای امنیتی
- Constructors سازنده های کلاس
- LINQ commands and Lambda Expressions زبان واسط لینک و مبدا
Chapter 2:
Simple Program
Key Words
- Contextual Keywords در زبان سی شارپ شناسایی و بررسی کلمات کلیدی و کلمات کمکی
Identifiers
Data Types
- Value Types انواع داده(مقداری)
- Simple Types
- Integers : byte, Sbyte, Short, Ushort, int, Uint, Long, Ulong
- Floating Point : Float, Double, Decimal
- Boolean
- Characters
- Type less variables
- Enumerations انواع داده (آدرس دهی)
- Reference Types
WriteLine Outputs :+, @ ,Format strings خروجی برنامه
Literals کاراکتر حروف و عبارات متنی
- Numerics
- Char
- Strings
Variables متغیرهای حاوی داده
- Declaration تعریف و ایجاد
- Initializing مقداردهی اولیه
- Implicitly Typed variable انواع سازگار باهم
- Variables Scope حوزه فعالیت و طول حیاط متغیرها
- Optimal variable usages in code تمیزکاری کد (کدنویسی بهینه)
Type Conversion تبدیل نوع
- Implicit غیر صریح
- Explicit صریح
Chapter 3:
Operations عملگرها
- Mathematics
- Relational and Logical
- Assignments
- Comparison
- ?:
- ()
Chapter 4:
Control structures ساختارهای کنترل منطق نرم افزار
- If Statements
- Switch
- While
- Do While
- For
- Foreach
- Break
- Continue
- Return
- Zipping collections
Chapter 5:
Arrays & string
- Single dimension تک بعدی
Chapter 6:
Classes and Objects:
- Class Members معرفی کلاس
- New Object شی سازی از کلاس
- Access Type انواع و سطوح دسترسی
- Reference type and Assignment متغیرهای ارجاع به آدرس و کاربرد آنها
Methods
- Return مقادیر خروجی توابع
- Parameters مقادیر ورودی توابع
- Value parameters
- Ref parameters
- Out parameters
Constructors
Method Overloading سربار گذاری توابع
Object Initializer مقداردهی اشیا کلاس
Optional Arguments مقادیر ورودی توابع
Recursion
Static معرفی اعضای استاتیک یک کلاس و کاربرد آنها
- Static Data
- Static Methods
- Static Constructors
- Static Class
Overloading Operators سربارگذاری بر توابع و عملیات آنها
Conversion Operators عملگرهای تبدیل نوع جدید
Enumerations
Collections
- Array آرایه
- List لیست
- Dictionaries دیکشنری
Chapter 7:
Inheritance وراثت
- Calling base constructors
- Name hiding
- Object
Chapter 8:
- Exception Handling مدیریت استثنا
- Debugging مشاهده خروجی برنامه بصورت مرحله به مرحله
- Tracing the code اجرای خط به خط کدها در برنامه
مباحث خروجی دوره مبانی برنامه نویسی #C
مرحله ۱:
- IF- For حلقه ها و متغیرها
مرحله ۲:
- توابع – صدا کردن توابع تو در تو – شی گرایی
مرحله ۳:
ادامه مباحث شی گرایی:
- Object
- Inheritance
- Constructors
- virtual class
- Accessors
- Abstract Class
- مباحث آکادمیک مهندسی نرم افزار:
- تحلیل سیستم، استخراج کلاسها و ارتباط دهی کلاسها و صدا کردن آنها
- طراحی سیستم تحلیل شده با کد #C
- پیاده سازی طراحی های انجام شده
- کدنویسی بهینه (حجم کد کم و سرعت اجرای بالا – امنیت بالا – صرفه جویی در حافظه و شبکه)
نمونه پروژه های انجام شده در کلاس:
- Eshop: شامل بخش های انبارداری- مدیریت- انواع فروش- قابلیت آپدیت برنامه
- آژانس هواپیمایی: انواع تور- بلیط- انواع پرواز- انواع فروش
- کتابخانه شامل کتب تخصصی و عمومی- ثبت نام اعضا- امانت داری- Book Ranking
- پیش بینی بارندگی: جمع آوری اطلاعات بارندگی استانی و کشوری- اعلام احتمال بارندگی شهرستانهای هر استان
- مدیریت کارمندی: (ساعتی-قراردادی- رسمی)- انواع عملیات- محاسبه حقوق